Väsentlighets­bedömning

Hansels väsentlighets­bedömning uppdaterades senast i slutet av 2023 så det fanns inget behov av att uppdatera väsentlighets­bedömningen för 2024 års rapportering. I DMA-workshops under hösten 2024 har väsentlighets­frågorna naturligtvis diskuterats mycket, men det kan konstateras att det inte finns något behov av att ändra de väsentliga temana. Säkerhets- och beredskaps­aspekterna i upphandlingar är fortfarande högt prioriterade, men temat lyftes upp som väsentligt redan ifjol.

 

Diagrammet sammanfattar materialitetsteman som förklaras i texten.

 

Koppling av Hansels hållbarhets­teman till FN:s mål för hållbar utveckling

Väsent­lighets­tema Mål SDG
Fungerande marknad och besparingar En fungerande marknad och god konkurrens­utsättnings­sed är en viktig del av vårt arbete. Vi är aktiva på leverantörs­marknaden och vi känner den väl. Vi vill att våra konkurrens­utsättningar ska väcka intresse och vi följer upp antalet anbud. SDG 12 Hållbar konsumtion och produktion.
Pålitliga avtals­leverantörer Vi förutsätter att våra avtals­leverantörer uppfyller sina avtalsenliga skyldig­heter och vi övervakar kontinuerligt detta med hjälp av en automatiserad övervaknings­tjänst. Vi kontrollerar att avtals­leverantörerna har fullgjort sina sociala skyldig­heter innan vi ingår ett avtal. Vi accepterar inte grå ekonomi. SDG 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.SDG 16: Fredliga och inkluderande samhällen.
Miljö­anpassade upphandlingar I konkurrens­utsättningarna identifierar och främjar vi viktiga mål för miljöansvar. Tillsammans med leverantörerna följer vi upp att kraven uppfylls under avtals­perioden. SDG 7: Hållbar energi för alla.SDG 12 Hållbar konsumtion och produktion.SDG 13: Bekämpa klimatförändringarna.SDG 15: Ekosystem och biologisk mångfald.
Socialt hållbar upphandling I konkurrens­utsättningarna identifierar och främjar vi viktiga mål för socialt ansvar. Tillsammans med leverantörerna följer vi upp att kraven uppfylls under avtals­perioden. SDG 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.SDG 12 Hållbar konsumtion och produktion.
Etisk verksamhet som överens­stämmer med kraven Etisk verksamhet som överens­stämmer med kraven bildar grunden för Hansels verksamhet. Vår existens är beroende av öppna och trans­parenta upphandlingar, både för kunder och leverantörer. SDG 16: Fredliga och inkluderande samhällen.
Smidig upphandling och utbyte av upphand­lings­kunskap Vi betjänar våra kunder och leverantörer i flera kanaler. Vi värdesätter ett välfungerande samarbete och regel­bunden interaktion. Vi utvecklar våra digitala tjänster så att de är först­klassiga (Hankintojen elinkaari­palvelu, Hankintapulssi, Hankintatutka, Hankintaluotsi, Hilma, Tutkihankintoja.fi). SDG 12 Hållbar konsumtion och produktion.SDG 17: Genomförande och globalt partnerskap.
Beredskap och säkerhet Vi gör det möjligt att i upphand­lingar kunna främja beredskaps- och säkerhets­kraven i linje med kundernas behov. SDG 12 Hållbar konsumtion och produktion.SDG 16: Fredliga och inkluderande samhällen.
En välmående arbets­gemenskap En välmående och kompetent arbets­gemenskap är en förutsättning för framgång. En Hansel-medarbetare är en högt uppskattad sakkunnig när det gäller offentlig upphandling som ständigt utvecklar sin kompetens och också delar med sig av den till kollegorna. Som företag är Hansel en attraktiv arbets­plats med en arbets­kultur som främjar balansen mellan arbete och fritid och flexibla arbets­arrangemang. SDG 3: God hälsa och välbefinnande.SDG 4: God utbildning för alla.SDG 5: Jämställdhet.SDG: Minskad ojämlikhet.

Hållbarhets­ledning

Hållbarhets­tema Väsentliga synpunkter Konsekvenser Hållbarhets­ledning Mätare/uppföljning
Fungerande marknad och besparingar Marknadskart­läggning, marknads­dialoger, hänsyn till olika storlekar på företag
Lämpliga helheter av konkurrens­utsättningar, metoder för volymförmåner- och kostnads­effektivitet
Fastställande och produktion av information som ska delas med kunder och leverantörer uppföljning hos Hansel
Effektiva konkurrens­utsättningar, volymför­delar med gemensam upphandling, kostnads­besparingar i processen Säker­ställande av en fungerande marknad och lämpliga helheter av konkurrens­utsättningar i under förhands­utrednings­skedet
Möjlig­görande av effektiv användning av offentliga medel samt pris- och process­kostnads­besparingar vid konkurrens­utsättningar och över­vakning under avtals­perioden
Anbud/konkurrens­utsättning, andelen små och medelstora företag
Antal avtals­leverantörer och under­leverantörer
Pris- och volymupp­följning
Beräkningar av besparingar
Pålitliga avtals­leverantörer Väsentliga mål och avtalsenliga skyldigheter (bekämpning av grå ekonomi, sanktioner, beställaransvar, förbud mot företags­verksamhet, annan skadlig ekonomisk verksamhet) samt lämpliga krav och villkor
Uppföljning och övervakning av avtalsenliga skyldigheter under avtals­perioden (bland annat över­vaknings­tjänster, uppfölning av sanktioner och annan avtals­övervakning)
Fastställande och produktion av information för kunder och leverantörer
Pålitliga avtals­leverantörer och aktiv bekämpning av grå ekonomi, ekonomisk brottslighet och annan skadlig ekonomisk verksamhet Identifiering av väsentliga avtals­förpliktelser i den förberedande fasen och identifiering av mål för ekonomiskt ansvar i hållbarhets­analysen
Fast­ställande av lämpliga krav och villkor i konkurrens­utsättning och uppföljning under avtals­perioden
Upphandling som bidrar till delmålen för ekonomiskt ansvar, %;
Nöjda leverantörer
Miljöanpassade upphandlingar Väsentliga mål (bland annat minskade utsläpp av växthusgaser och användning av skadliga ämnen och icke-förnybara resurser, främjande av energieffektivitet, cirkulär ekonomi och biologisk mångfald) och lämpliga krav och villkor
Uppföljning och övervakning av måluppfyllelse under avtalsperidoen
Fastställande och produktion av information för anbudsgivare och kunder
Minskning av negativa miljöeffekter (till exempel klimatförändringar) och främjande av positiva effekter (till exempel cirkulär ekonomi, biologisk mångfald) i upphandlingar Identifieringen av väsentliga miljömål i hållbarhets­analysen
Fastställande av lämpliga krav och villkor i konkurrens­utsättning och uppföljning under avtals­perioden
Upphandlingar som främjar delmålen för miljöansvar, %;
Socialt hållbar upphandling Väsentliga mål (bekämpning av brott mot mänskliga rättigheter och utnyttjande av arbetskraft, tillgänglighet, kund­deltagande, jämställdhet) och lämpliga krav och villkor
Riskanalys, due diligence och Code of Conduct -krav
Uppföljning och övervakning av måluppfyllelse under avtalsperidoen
Fastställande och produktion av information för kunder och leverantörer
Minskning av negativ social påverkan (kränkningar av mänskliga rättigheter och utnyttjande av arbetskraft) och främjande av positiv påverkan (sysselsättning, tillgänglighet, inkludering) i upphandlingar. Identifiering av väsentliga sociala mål i hållbarhets­analysen
Fastställande av lämpliga krav och villkor i konkurrens­utsättning och uppföljning under avtalsperioden
Upphandling som bidrar till delmålen för socialt ansvar, %;
Etisk verksamhet som överensstämmer med kraven Etiska handlingsmetoder och krav, öppenhet och transparens i all verksamhet
Intern kontroll av verksamheten
Hansel är en oberoende aktör och följer god förvaltningssed
Fastställande och produktion av information för kunder och leverantörer
Etiska, öppna och transparenta gemensamma upphandlings- och andra handlingssätt och arbets­processer som överens­stämmer med krav Iakttagande av etiska handlingssätt och krav och främjande av öppenhet och transparens i all verksamhet
Intern kontroll av verksamheten
Compliance-uppföljning och rapportering
Evenemangs- och gåvolista
Smidig upphandling och utbyte av upphandlingskunskap Förenkling och utveckling av handlingsmodellerna för konkurrens­utsättning
Stöd till kunder bland annat i form av minitävlingar inom ramavtalen och DPS, kundbetjäning
Fastställande, produktion och delning av information om upphandling, konkurrens­utsättning och hållbarhet för kunder och uppföljning hos Hansel
Deltagande i utvecklingen av nationella upphandlingar (till exempel programmet för verkningsfull offentlig upphandling)
Smidiga kund­specifika konkurrens­utsättningar, sakkunniga tjänster
För kunderna relevant information om konkurrens­utsättning, upphandling och hållbarhet
Utveckling och delning till kunderna av smidiga och effektiva konkurrens­utsättnings­modeller
Fastställande av relevant information, insamling och publicering för kunderna av väsentlig information om upphandling och hållbarhet
Antal användare och sessioner i Hansels webbtjänst, kundtjänst, upphandlingsstöd och verktyg
Kund­tillfreds­ställelse
Beredskap och säkerhet Främjande av beredskaps- och säkerhetsaspekter och fastställande av lämpliga krav och villkor
Uppföljning och övervakning under avtalsperioden
Fastställande och produktion av information för kunder och leverantörer
Lämpliga beredskaps- och säkerhetsvillkor Fastställande av väsentliga beredskaps- och säkerhetsbehov i förhands­utrednings­skedet
Fastställande av lämpliga krav och villkor i konkurrens­utsättning och uppföljning under avtals­perioden
Upphandlingar som omfattar beredskapsvillkor och ett särskilt säkerhetsavtal, %
Dataskydd, säkerhet och beredskap: klassificering 0-1-2 nivåer
En välmående arbetsgemenskap Gemensamma evenemang, välfungerande växelverkan och informationsflöde
Utveckling av personalens kompetens (introduktion, intern och extern utbildning, självutbildning, arbetsrotation, mentorskap etc.)
En välmående, uppskattande och inspirerande arbetsgemenskap, kompetenta arbetstagare, flexibel arbetsgivare som stöder kompetens­utveckling, en attraktiv och ansvarsfull arbetsplats Identifiering och genomförande av HR-åtgärder som främjar en värdebaserad arbets­gemenskap och arbets­kultur Personal­tillfreds­ställelse
Antal utbildningar, årsverken
Övriga HR-nyckeltal

 

Vår intressentanalys uppdateras årligen. Lär känna våra intressentgrupper.

Skriva ut

Intressant för dig

Hållbarhets­ledning

”Hållbarhet är vårt trumfkort" är ett av huvudtemana i vår strategi.

Läs artikeln

Modellen för genomslags­bedömning fungerar

Modellen för genomslagsbedömning har visat sig fungera väl och har kompletterats med en tredje fas.

Läs artikeln

Ny etisk verksamhets­modell för inhemska tjänste­upphandlingar

Under våren 2024 införde vi en ny avtalsbilaga om etisk verksamhetsmodell vid tjänsteupphandlingarna för gemensam upphandling.

Läs artikeln